עברית  |  English  |  
התעדכנו גם ב-


 

בית הספר הדמוקרטי בחדרה הוקם בשנת 1987 ביוזמת יעקב הכט שיחד עם הורים ואנשי חינוך, ביקשו להקים בית ספר שיאפשר לתלמידיו לפעול וללמוד בתנאים של חופש בחירה, תוך כדי חוויה בלתי אמצעית של חיים בחברה דמוקרטית.
 
הוקמה עמותה בת כשלוש-מאות משפחות שנרתמו לקידום הקמת בית הספר, התקבל אישור ממשרד החינוך להקמתו ולאחר מסע חיפושים בארץ הסכימה עיריית חדרה להקים את בית הספר בתחומה. שלושה חודשים לאחר פתיחתו עבר בית הספר מהמתנ"ס בו פעל בתחילה לגבעה מכוסת חורשת אקליפטוסים בקצה הדרומי של העיר, בין פרדסים ושדות, בשטח ירוק ופתוח בו הוא שוכן מאז ועד היום.
 
בשנים הראשונות עוצבה המערכת הפדגוגית של בית הספר תוך שותפות הצוות, ההורים והתלמידים כשהמערכת הדמוקרטית ובמרכזה הפרלמנט מהווים את זירת הדיונים והפעולה. בתהליך זה גובשו והוגדרו המשימות השונות. כך השתכללה והתבססה הפעילות והמסורת הדמוקרטית ועוצבה דמותו של בית הספר.
בשנים אלו גם עוצב מבנהו הארגוני של בית הספר. בדיוני הפרלמנט עוצבה המערכת הדמוקרטית של בית הספר, ובתהליך הדרגתי הועברו סמכויות המנהל לידי הדמוקרטיה הבית-ספרית, ששיאה היה תהליך הגדרת אופן הבחירה של המנהל באופן דמוקרטי.
 
במקביל לבניית דמותו של בית הספר התרחש תהליך של הכרה בחשיבותו על ידי מערכת החינוך, ובשנת 1992 הוכר כבית ספר ניסויי. שנתיים לאחר מכן, בשנת 1994,  הוא זכה בפרס החינוך מידי נשיא המדינה ושר החינוך, ובשנת 1996 הוא זכה בתואר "מגן איכות השלטון" מידי העמותה לאיכות השלטון בישראל.
בשנת 1993 נערך בבית הספר בחדרה כנס בין לאומי בנושא החינוך הדמוקרטי. בעקבות הצלחת הכנס הוא הפך למוסד ומתקיים עד היום אחת לשנה, בכל פעם במדינה אחרת (IDEC).
 
בית הספר הדמוקרטי בחדרה הוביל תהליך שהוליד תנועה חינוכית בארץ ובעולם: במדינת ישראל פועלים כיום בתי ספר דמוקרטיים רבים, בתי ספר ממלכתיים ומערכות חינוך אזוריות עוברים תהליכים של דמוקרטיזציה בהשפעת הדגם החינוכי שעיצב בית הספר וכן יעקב הכט וקבוצה מצוות ביה"ס הקימו את 'המכון לחינוך דמוקרטי' שעוסק בהפצת רעיון החינוך הדמוקרטי ובהכשרת אנשי צוות לחינוך דמוקרטי.

לאחר 10 שנים בניהולו של יעקב ביה"ס בחר  מנהל חדש - רני אברמוביץ, שניהל את ביה"ס 12 שנים.בשנים אלה האתגרים שעמדו בפני ביה"ס היו  המשך עיצוב דמותו של ביה"ס, מתוך החזון,  יצירת  תרבות מוטמעת ומיושמת.
ביה"ס המשיך את דרכו ועיצב התנהלות ארגונית המתבססת על עבודת צוות, שילוב בין חלוקה לחטיבות לבין ביה"ס כיחידה שלמה, מינוי בעלי תפקידים והגדרות תפקידים,פיתוח כלי עבודה ייחודיים ושפת חונכות מקצועית . בשנים אלה ביה"ס התבסס רעיונית ואף סייע בהקמת בתי ספר דמוקרטיים נוספים. בנוסף ביה"ס העמיק ביישום המערכת הניהולית הדמוקרטית ויותר ויותר נושאים עברו לטיפול ברשויות הרלוונטיות.
בנוסף ביה"ס התחיל בדרך ייחודית של יישום תפיסת שילוב - זאת ע"י קליטת כיתת תלמידים בעלי תסמונת דאון ותלמידים רבים המשולבים פרטנית
 ראה הרחבה על תפיסת השילוב
כיום ביה"ס פועל על בסיס עקרונות היסוד מהיווסדו, עקרונות המהווים ציר מרכזי ומצפן בעיצוב דרכו. יחד עם כך אנו מתמודדים כיום  עם סוגיות העומדות לפיתחנו ולהם אנו נידרשים לתת מענים חדשניים: עיצוב ובנייה של פדגוגדיה דמוקרטית, פיתוח כלי הערכה ומשוב ייחודיים המותאמים לשפה הפדגוגית, עיסוק במעגלי ההשתייכות של הפרט והקשר של היחיד עם סביבותיו השונות: העמקת נושא הקיימות והאחריות הסביבתית, העמקת האחריות לחברה בה אנו חיים ועוד.
בית הספר הדמוקרטי בחדרה שומר על תפיסות היסוד שלו  עם כיווני התפתחות חדשים.


(חזרה...)
 
 

לייבסיטי - בניית אתרים