עברית  |  English  |  
התעדכנו גם ב-


 

במהלך השנים, מפעיל בית הספר מספר גדול של פרויקטים ייחודיים. הגדול והמשמעותי שבהם הוא שילוב אוכלוסיות חריגות בתוך בית הספר, בכל הרמות.

אנו מאמינים כי שילוב אוכלוסיה זו בתוך בית הספר עשוי לשפר באופן מאד משמעותי את איכות חיי התלמידים,  להעניק לילדים רגילים הזדמנות חינוכית נדירה לקבלה, הכלה ושילוב השונה  ולתרום באופן ניכר לתחילתו של תהליך שינוי חברתי בתחום.

א. כיתת יחד:
החל מהקמתו נקלטו בבית הספר בחדרה מספר ילדים עם בעיות מסוגים שונים (עיוורון, פיגור, הפרעות התנהגות,  נכויות וכ"ו). המבנה הייחודי של בית הספר אפשר לילדים אלו לגדול בסביבה של ילדים רגילים , לחוות חיים במערכת אשר מכילה את השונה, להשתמש בעקרון הרב גילאיות בכדי להשתלב בלמידה בשעורים ובמרכזי הלמידה עם ילדים בריאים ובעיקר לממש את זכותם הטבעית להיות חלק בלתי נפרד מהחברה העוטפת אותם.
בעקבות כך הוחלט בבית הספר לפתוח כיתה עבור כשבעה ילדים עם תסמונת דאון בתקווה , שתוך מספר שנים הרעיון ייושם בעוד בתי ספר .
אנו מאמינים שמעבר לזכותם הטבעית של ילדים אלו לחיות במחיצת "ילדים רגילים" פתיחת כיתה כזו בבית הספר הינה תרומה חינוכית עצומה וחשובה שילדים אלה מעניקים לנו. דרך תרומה זו נוכל להתבונן בעצמנו ובהצהרותינו בדבר כבוד אדם וזכויות אדם ובתוכם כמובן קבלת השונה. 
מחקרים רבים מראים כי השילוב הינו האלטרנטיבה הטובה ביותר עבור ילדי עם תסמונת דאון וזאת משום שחלק ניכר מהלמידה של ילדים אלה, מבוססת על חיקוי. לכן, באופן טבעי השהות לצד ילדים רגילים , מהווה מנוף להתפתחותם ולשילוב עתידי שלהם בחברה רגילה.
ברור כי מעבר לצורך לשלבם, יש לילדים אלו צרכי למידה ייחודיים, אותם אנו מעניקים להם במסגרת הוראה נפרדת , עם אנשי מקצוע שמוכשרים ספציפית לעניין.
המבנה הרב גילאי של בית הספר מאפשר שילובם של ילדים אלה בשעורים בהתאם לרמתם ויכולותיהם , מבלי להיות חריגים. גם בפעילות החצר שהנה חלק חשוב בבית הספר , משתלבים ילדי הכיתה - כל אחד בהתאם ליכולתו האישית.
בנוסף לכך לא מעט מתלמידי בית הספר , מגיעים לשהות במחיצתם וחלקם אף עובד איתם בצורה מסודרת ומאורגנת על נושאים שונים.
בשנים האחרונות, לצד תהליכי הלמידה וההתפתחות בתוך בית הספר, הפעלנו תוכניות הכנה לחיים שבמסגרתם יצאו תלמידי הכיתה לעבודה מודרכת מחוץ לבית הספר. זאת בנוסף לשעורי הכשרה מקצועית והכנה לחיים. שלושה מתוכם משתתפים בשנה זו בפרויקט ייחודי עם צה"ל שבסיומו יתגייסו בהתנדבות לצבא. 

 
ב. שילוב פרטני:
לצד כיתת 'יחד', בעקבות הצלחתה, קלטנו לתוך בית הספר ילדים עם תסמונת דאון מגילים שונים, בקליטה פרטנית. כרגע, בנוסף לילדי הכיתה, לומדים בבית הספר עוד שלושה ילדים ובשנת הלימודים תש"ע יקלטו שני ילדים נוספים. ילדים אלו גדלים ומשולבים בצורה מלאה בתוך בית הספר.  

 
ג. בית הבוגרים:
בית הבוגרים משמש  שמונה תלמידים, בגילאי התיכון (ח'-ט'). תלמידי הקבוצה מתמודדים עם צרכים מיוחדים בתחום התקשורת וההשתלבות החברתית. 

הבית משמש אמצעי להשתלבות במרחב הבית ספרי - שיעורים, וועדות, חצר, קיוסק, טיולים וכל פעילות בית ספרית. במקביל, פועל הבית ככיתה ומרכז למידה המתווה את עבודתו, על פי צרכיהם האישיים והקבוצתיים של התלמידים ופתוח להשתלבות תלמידים אחרים. התלמידים והצוות משתייכים לתיכון.
 
במהלך השנה הקרובה, ילמדו בכיתה מורים מקצועיים מביה"ס. נשמח, להשתלבות תלמידים ומתנדבים נוספים מקהילת בית הספר, המעוניינים לתרום מכישוריהם ומזמנם. תודה.
צוות הכיתה  מקבל הדרכה מקצועית ממת"י חדרה.  

  
ד. קשר עם מעון גלעד:
בחדרה פועל מעון לאוכלוסייה מבוגרת עם פיגור שאינה יכולה לתפקד באופן עצמאי.
לפני כשש שנים נוצר קשר בין שני הגופים, אשר בעקבותיו אימץ בית הספר את המעון. תהליך האימוץ כולל בקורים של תלמידים במעון בליווי החוסים, הנעמת זמנם בהופעות מוזיקליות וריקודים ועוד. בנוסף בכל חגי בית הספר ואירועי הזיכרון משתתפים חוסים מהמוסד ולוקחים בהם חלק פעיל. מדהים לראות את ילדי החטיבה הצעירה יושבים סביב שולחן יחד עם החוסים ויוצרים יצירות הקשורות לחג. מדובר במראות לא פשוטים (נכויות ועיוותים קשים) אשר בזכות תהליך השילוב נראים לילדים טבעיים לחלוטין. בזכות קשר זה מצליחים הילדים לראות את האדם השלם ולקבל אוכלוסיה זו כחלק בלתי נפרד מהחברה בה  אנו חיים. 

  
ה. העוזר לאיש התחזוקה:
בעקבות הקשר עם מעון גלעד, אחד החוסים בקש להגיע באופן קבוע לבית הספר ולעבוד בו, ובמהלך חמשת השנים האחרונות הוא הפך חלק בלתי נפרד מנוף בית הספר. הוא מגיע מידי יום בבוקר, עובד, פועל בגופים הדמוקרטיים ואף יוצא לטיולים עם ילדי בית הספר. בכל שנה חוגגים לו ילדי וצוות בית הספר יום הולדת גדול אליו מוזמנים גם כל חבריו מהמעון. 

 
ו. שילוב ילדים עם בעיות התנהגות קשות:
בכל שנה כחלק מתהליך הקליטה, החליט בית הספר לקלוט מספר מוגדר מראש של "מקרים מיוחדים". מדובר בילדים עם הפרעות התנהגות קשות ואו בעיות מורכבות מסוגים אחרים. רובם ילדים שלא מצליחים למצוא את מקומם בשום מערכת (לא של החינוך הרגיל ולא של המיוחד).  
כל ילד כזה, נכנס לבית הספר עם תוכנית מוכנה מראש עליה חותמים ההורים, חונכו האישי, מנהל בית הספר, יועץ בית הספר ואם מדובר בילד בוגר, גם הילד. תהליך הקליטה שלו בבית הספר מלווה בכל קשת אנשי המקצוע של בית הספר, וכולל פגישות באופן שוטף של אחת לחודש וחצי (בערך) בנוסף לפגישות בהתאם לצורך. אין לנו 100% הצלחה אולם האחוזים גבוהים מאוד. לא מעט ילדים שחוו כבר שהרימו ידיים מהם חוזרים למרכז ההוויה. חלק לא מבוטל מהם מתגלה כילדים ברוכי יכולות, כישרונות ושפע טוב.

 
 
לייבסיטי - בניית אתרים