עברית  |  English  |  
התעדכנו גם ב-


 

חינוך דמוקרטי הוא מכלול  חיים המתקיים בתוך קהילה חינוכית דמוקרטית. במערך חינוכי זה למבוגר יש תפקיד שונה בקהילה מאשר לילד. מטרת הילד היא גדילה מתוך חרות, מטרת המבוגר היא ללוות ולסייע לילד בדרכו. מתוך כך נגזרת מחויבותו של המבוגר בכל מכלול החיים המאפיין את בית הספר. מחד, מחויבות כלפי אוטונומיה ועצמאות של הילד, ומאידך מחויבות לביטחון הפיזי והנפשי של הילד.
 
אנו רואים את המבוגרים בבית הספר  כמי שמלווים את תהליך הלמידה וההתפתחות של הילד. במסע האישי שהילד עובר אנו מנסים לסייע לו ליצור ולרכוש כלים שיעזרו לו להגשים את מטרותיו. לשם כך מבוגרי בית הספר מלווים את הפרט במסע האישי - אם דרך החונכות שמאפשרת תהליך אישי של בירור מטרות בו  הפרט זוכה לשיקוף, קשר משמעותי רציף,הקשבה, אמפטיה, התבוננות ודיאלוג אמיתי מצד מבוגר. ואם דרך מכלול החיים המשותפים במרחב הבית ספרי- בשיעורים, בועדות, בחצר ועוד.
 
הציפייה היא, שבכל סוג של קשר בין מורה לבין תלמיד בבית הספר, תנשב רוח בית הספר. באופן טבעי, אנו מאמינים כי בשיעורים יש לתת מקום לשיח, התפתחות, צמיחה ושיקוף הדדי, כך שהלמידה תיעשה במובן העמוק של המילה. בכל מסגרת והתרחשות בה שותפים המורים, באחריותם לשאול כיצד והאם תומכת ההתרחשות בכבוד האדם. אם לאו, על המורים לפעול ברוח בית הספר ובדרכו על מנת לשנות זאת. כמו כן, על המורים ללוות את תלמידיהם בתהליכי איתור מטרותיהם, ולאחר מכן לסייע להם להיבנות ולרכוש כלים על מנת להגשימן.                                      

לחונכות יש מקום מרכזי בחיי בית הספר; החונך הוא כתובת אנושית לילד בבית הספר. הוא אדם קרוב מאחרים, מבוגר שאכפת לו, שמתעניין, ששם לב, שמקשיב, שמדבר, מלווה, מייעץ, משחק, מסייע, שנמצא עבור הילד. החונך והחונכת הנם האנשים המרכזיים שאמורים ללוות את הנחנכים שלהם במסע האישי אותו הם עוברים בבית הספר.  
אחד התפקידים החשובים של החונכים הוא לשמש מתווכים בין בית הספר ובין הילד ומשפחתו. תפקיד זה מקבל משנה תוקף כאשר מדובר בתלמידים חדשים בבית הספר. הליווי הנדרש בתחילת הדרך הנו גדול, ודורש ערנות רבה ומסירות מיוחדת.
 
עיקרו של הקשר בין המבוגר החונך לתלמיד הנחנך מבוסס על מפגשים אישיים בין השניים שעשויים לקבל פנים וצורות שונות. 


עוד בנושא:

חוברת: תפקיד המבוגר בביה"ס הדמוקרטי בחדרה

 

לייבסיטי - בניית אתרים